søndag 30. oktober 2011

Pastakurs

Bror og jeg hadde pastakurs hos mor i dag. Jeg fikk meg pastamaskin for sikkert 2 år siden. Hjemmelaget pasta er så godt! Og nå kan jeg lage det også. Blir spennende å prøve selv. Til uka er planen spagetti med kjøttdeig og pastasaus.


I dag ble det kremet pasta med skinke og grønnsaker. Nam!


Det er forresten så enkelt å lage pasta. 
Limer inn oppskriften jeg noterte i dag, så jeg har det til en annen gang:
100 gr mel pr person
1 egg pr 100 gr.

Mel i bolle, grop til egg, bland.
Del i boller, feks 8 stk (for 4 pers).
3 kvart vann i kjele.
Pastamaskin: Først medium åpning, still med hjul. 
Putt i deig. Blir kliss, ta på litt mel. Kjør gjennom en gang til.
Legg pasta på håndkler.
Still på smal åpning, kjør gjennom.
Flytt sveiv til annet hull for å kutte opp.
Kjør gjennom.
Stek annet stæsj.
Vannet skal fosskoke, legg i pasta, kok opp, kok i ca 2 min. Smak.
Hell ut vann. Ha i olje.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar