onsdag 29. juni 2011

Bukett til mammas bursdag

Verdens beste mamma har bursdag i morgen, så da måtte jeg slenge sammen noe fint :) Lagde en liten bukett, hermet etter Villa Perlesukker sitt design. Og oppskriften til cupcakes'ene er fra Manuela så klart, her.


Lagde først fine blomster av ferdig hvit marsipan. Trykte ut med en blomsterformer, limte på perle i midten med spiselig(!) lim, tok på litt shimmer.



Prøvde mitt nye Wilton-brett for første gang. Dette er til små muffinser. Og skjønne prikkete former :)


Ferdig stekt. Dette er altså vanilje cupcakes med bringebær i. Tok et halvt fersk bringebær i hver form (etter jeg tok i røra).



Jeg halverte Manuelas oppskrift, og allikevel hadde jeg mye røre til overs. Prøvde derfor min nye form fra Søstrene Grene, her og med noen bringebær i.


Jeg farget så resten av den hvite marsipanen med Wilton lilla farge. Fikk det ikke helt til å bli jevnt, men greit nok. Tips noen? Noen som også har tips til om det går an, og hvordan jeg oppbevarer resten av marsipanen?



Trykket så ut rundinger store nok til muffinsene.


La de oppå. Gadd ikke smoothe det utover som Villa Perlesukker gjorde, syns det var finere sånn her. Og festet marsipanen med litt jordbærsyltetøy.



Limte så blomstene oppå med spiselig lim. Skjønne eller?



Tok en blomsterpotte, krøllet sammen folie til en ball og la i, trykket i tannpirkere, og trykket på cupcakes'ene. Lur idè dette altså. Ble en skjønn bukett/blomst, perfekt til en mamma.


Her er størrelsen i forhold til hånda mi :)


Noen rester bak her


Må si jeg ble virkelig fornøyd med resultatet :) Det blir jo ikke skjønnere enn dette! Og alt som er skjønt liker jeg :)



4 kommentarer:

  1. Så kjempefine de ble! Det er genialt å lage en bukett på denne måten. Elsker idéen! Tror nok mamman din feller en liiiiten tåre nå ja :)

    SvarSlett
  2. Oppbevare marsipan: jeg pleier å putte det i en frysepose eller en tett boks og oppbevare det hele i skapet. Før du bruker neste gang, varmer du det 5 sek i micro eller knar den til den blir myk og smidig. Og når det gjelder farge av marsipan; brukte du nok farge og knadde du det inn lenge nok? Jeg har aldri prøvd å farge selv (sjokk!), men kan tenke meg at det kan være derfor det ikke ble helt jevnt. Likte fargen jeg da, og likte at det ble ujevnt, litt shabby chic-ish!

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Så utrolig lekkert Marianne! Artig idé, dette tror jeg moren din kommer til å digge!

    SvarSlett